Co gotujemy dziś na obiad?

Wydaje Ci się, że nie masz czasu na gotowanie? A może wierzysz, że nie umiesz gotować? Bez obaw. Patelnia w Twoich rękach nie zapłonie, garnki nie uciekną, a mleko nie wykipi, kiedy tylko się odwrócisz.

Gotowanie czyli doniosła sztuka kucharzenia, wiele osób nieco przeraża. Przed oczami zawsze stają spalone naczynia, okopcony sufit, a w najlepszym wypadku sterta naczyń w zlewie, przy której Mount Everest to łagodna, przyjemna dla nóg górka. Jest też drugi typ ludzi, którym wydaje się, że nie wycisną ze swojego życia ani minuty na stanie w kuchni. To wielbiciele jedzenia na mieście, diet pudełkowych albo niezdrowych fast foodów. Bez względu na to, za który typ niedzielnego kucharza się uważasz -jesteś w błędzie. Gotowanie nie tylko może być przyjemne, ale ma też wiele innych zalet, o których warto pamiętać.

Domowe obiady – kuchenna inwestycja

Po pierwsze, gotowanie nie tylko może być szybkie, ale jest przede wszystkim zdrowe i oszczędne. Przygotowywanie posiłków w domu to duża oszczędność pieniędzy. Przybliżony koszt domowego obiadu dla dwóch osób to max 10-15 zł. W restauracji zapłacimy nawet 100 zł, w barze szybkiej obsługi około 50 zł. Różnica jest kolosalna. W skali miesiąca wychodzi naprawdę spora kwota, którą można przeznaczyć na inny cel np. na małe przyjemności (lub dorzucić do skarbonki). Najważniejsza jest jednak kwestia zdrowotna – tylko samodzielne przygotowanie jedzenia daje pewność co do składu i jakości produktów. Gotując w domu na pewno korzystasz ze świeżych składników, znasz ich skład, datę ważności – jednym słowem, siebie nie oszukasz.

Gotowanie – od dziś prostsze niż myślisz

Standardowy obiad składa się z trzech elementów – mięso/ryby lub zamiennik roślinny, dodatki, surówka/sałatka. Oprzyj na tym schemacie planowanie posiłków. Oto kilka prostych propozycji, które możesz dowolnie ze sobą miksować. W ten sposób nigdy nie zabraknie Ci inspiracji, a wymówki o braku czasu i umiejętności odejdą w niepamięć.

MIĘSO

Kotlet schabowy, drobiowy, mielony, gulasz, pulpety, klopsy, pieczone mięso w kawałkach (kurczak, indyk, schab), pieczeń wieprzowa, spaghetti, kurczak smażony (nuggetsy), smażona pierś (np. w przyprawach), polędwiczki wieprzowe (smażone lub pieczone), skrzydełka lub pałki w sosie (np. sojowo-miodowym)

RYBY LUB ZAMIENNIK ROŚLINNY

Smażona ryba (np. sandacz, dorsz, flądra, miruna, łosoś, tuńczyk), pieczona ryba, paluszki rybne, kotlety rybne, kotlety warzywne (jaglane z marchewką, z kalafiora, z soczewicy, z buraka, z ryżu, z soi, z fasoli)

DODATKI

Ziemniaki gotowane, pieczone, smażone, frytki, kasza jęczmienna, gryczana, jaglana, bulgur, makaron, ryż

SURÓWKA/SAŁATKA

Marchew, kapusta pekińska, kapusta czerwona, buraki, sałata, fasolka szparagowa, por, papryka, mix warzyw, kukurydza, groszek, brokuły, owocowe dodatki (np. jabłka, granat, gruszka)

Jak oceniasz artykuł?

/ 5.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *